Simon & Yvette gaan op vakantie

Bonaire

Op 8 januari 2007 gingen we voor de 4e(!) keer naar onze favoriete duikbestemming : Bonaire.
Omdat KLM inmiddels extra (niet geringe) kosten in rekening brengt voor het meenemen van duikspullen zijn we dit keer heel creatief aan het pakken geslagen en hebben we het voor elkaar gekregen om duikspullen (a 25kg) en normale bagage in 2 reiskoffers te proppen en toch onder de toegestane 40kg te blijven (onze handbagage was echter wel behoorlijk zwaar :)

Omdat we al meerdere keren op Bonaire zijn geweest, wisten we precies wat we konden verwachten. Een heel klein eiland (omtrek 40km), weinig inwoners (+/- 14000) en weinig te doen anders dan duiken, duiken en nog eens duiken. Geen probleem, dat is precies waarvoor we er heen gingen! We kwamen echter een wat ouder stel (60+) tegen die ook dachten leuk 2 weken op Bonaire te verblijven. Maar ze konden niet zwemmen/snorkelen/duiken, hielden niet van zon of strand en met de auto die ze gehuurd hadden mochten ze het Nationaal Park niet in (daar moet je inderdaad een jeep / 4 wheel drive hebben).

Voor ons was het een kwestie van auto en duikflessen huren en onze duikvakantie kon beginnen. Het is heel simpel daar, je pakt de auto (en duikspullen), rijdt een stukje het eiland rond en duikt het water in waar je maar wilt. Als het erg druk was, stonden er misschien 1 of 2 andere auto´s van duikers, maar meestal was er verder niemand te bekennen. Drukte kom je daar dan ook vrijwel niet tegen. De enige plaats waar we voorheen wel mochten duiken, maar nu niet meer was de zoutpier. Hier kon je op geringe diepte (12m) al heel veel scholen vissen zien en dus een erg lange duik maken (min 1.5 uur). Maar er waren nog genoeg duikplaatsen over om meerdere vakanties te vullen.
Onder water hebben we natuurlijk weer van alles gezien, maar helaas hadden we geen onderwatercamera dus we kunnen hier geen foto´s laten zien. Maar neem van ons aan dat het zeker de moeite waard was :) Pijlstaartroggen, schildpadden, barracuda´s (met zeer scherpe tanden), zeeslakken, tarpons, angelfish, papegaaivissen, krabben en kreeften(tijdens nachtduiken) etc etc.

Omdat we deze vakantie gekozen hadden voor een hotel ipv een appartement met keuken, waren we dit keer genoodzaakt om iedere avond uit-eten te gaan. He wat vervelend ! :) Er zijn meer dan genoeg restaurantjes om uit te kiezen, dus hebben we bijna iedere avond een ander restaurant uitgeprobeerd. En als we geen zin hadden om ver te lopen, gingen we naar het restaurant bij het hotel direct aan de zee (we konden de vissen voeren door simpelweg brood naast ons over de railing te laten vallen).

Naast het duiken is er op Bonaire niet heel veel te beleven, maar wat zeker de moeite waard was, is het Nationaal Park. Je ziet hier voornamelijk veel cactussen (cactii?), leguanen, flamingo´s en ezels, maar ook enorme rotspartijen die zijn uitgesleten door wind en zee. En het rijden door het park zelf is al de moeite waard. Het is namelijk voornamelijk onverharde weg waarover je heerlijk kunt crossen met de 4-wheel drive :)
Ook is er de ´donkey sanctuary´, waar verwilderde ezels worden opgevangen die men op het eiland heeft gevonden. Het gaat dan meestal om ezels die gewond zijn, of ge-/misbruikt zijn door de lokale bevolking. Naast de ezels zijn hier ook grote leguanen te vinden.
Uitgaansgelegenheden naast restaurants zijn er zo goed als niet. Er is inmiddels (na jaren) wel een bioscoop in gebruik genomen zagen we :)

Wij hebben ons (weer) prima vermaakt in ieder geval!

Klik hier voor de foto's